Vier geweldige dagen in een jeep - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van oosterdijk - WaarBenJij.nu Vier geweldige dagen in een jeep - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van oosterdijk - WaarBenJij.nu

Vier geweldige dagen in een jeep

Door: Webmaster

25 Maart 2011 | Bolivia, Uyuni

Hola todos!
Zaterdagnacht was het tijd om Argentinie te verruilen voor Bolivia. Met de bus van half 1 ´s nachts vertrokken we. Om 7 uur ´s ochtends stonden we opeens stil. Ik keek wat om mij heen maar iedereen bleef gewoon slapen. Na een paar minuten kwam er iemand boven om te zeggen dat we er waren. We waren aangekomen in La Quiaca. Hier moesten we 15 minuten lopen naar de grens om onze stempel te halen. Een uur wachten en we konden door naar Villazon in Bolivia. Dit was een kwestie van de rivier oversteken en daar was de Boliviaanse grens. Weer een tijdje gewacht voor een stempel en eindelijk konden we verder. Vrijwel gelijk vertrok er een bus naar Tupiza.
We kwamen op zondag aan in Tupiza dus het was voor ons niet mogelijk om geld te krijgen. De pinautomaten zijn niet tot het internationale netwerk aangesloten dus we moesten maandagochtend met onze creditcard naar de bank om geld op te nemen. In Tupiza hebben we 2 nachten in een heerlijk hotel geslapen! Goed ontbijt en een zwembad! Ik heb mijn ogen uitgekeken in Tupiza. Veelal de oudere vrouwen dragen de klederdracht. Vrijwel iedereen heeft dezelfde rok, alleen in een andere kleur, een vreselijke kleur panty, lees roze, en een vest aan. Ook hebben de meeste vrouwen 2 lange vlechten.
Maandag rondgeslenterd door het stadje. De lokale groente- en fruitmarkt bezocht en een andere lokale markt bezocht. Natuurlijk nog een lokaal gerecht geprobeerd en wat cocabladeren ingeslagen voor onze vierdaagse tour Salar de Uyuni.
Op dinsdagochtend vertrokken we vanuit Tupiza met een 4X4 jeep. We waren met 5 personen en Carmelo onze chauffeur. Er ging nog een andere auto met 5 mensen en daar zat onze kokkin in. Gelijk na vertrek al de prachtige natuur in! Weer een kronkelende weg dwars door de bergen. Onderweg gestopt omdat er opeens een grote rotspartij tussen de bergen in lag. Heel bijzonder!
Rond het middaguur kwamen we op een groot veld vol met lama´s aan. Hier kregen we een heerlijke lunch om vervolgens weer verder te rijden. Ontzettend genoten van de prachtige natuur! De eerste nacht hebben we in een klein dorp bij mensen thuis geslapen. Erg bijzonder om te zien hoe zij leven. Er stond een ouderwetse oven- gasfornuis midden in de ruimte. En langs de muren stonden kleine houten bankjes. Dit was de woonkamer van deze mensen. De kinderen vonden het geweldig om alle gringo´s rondom het huis te hebben. We hebben dan ook leuk met ze gekletst.
De tweede dag werden we al om 4.15 uit ons bed getrommeld. Een lange dag stond ons te wachten. Weer dwars door de bergen en langs de vulkanen gereden. Mooi lagunes gezien. Tegen het middag uur konden we genieten van een natuurlijke hotspring met geweldig uitzicht. Super!! Daarna doorgereden naar de geisers. Zo bijzonder! Allemaal gaten in de grond waar stoom uitkwam en waar je blubber omhoog zag borrelen. Tevens waren we daar op het hoogste punt van de tour, namelijk 5000 meter.
Aan het eind van de dag kwamen we uit bij een grote laguna vol met flamingo´s. Ookal heb ik ontzettend veel flamingo´s op Bonaire gezien, heb blijft bijzonder!
De derde dag hebben we een berg met 7 kleuren gezien. Prachtig! Het ene moment reden we middenin de woestijn en het volgende moment kwamen we in la valle de las rocas, overal lagen rotsblokken. Net zo plotseling als dat we uit de woestijn waren, zo plotseling reden we ook weer in de woestijn. Het is mij een raadsel hoe ze daar de weg weten. Soms reden we luid toeterend door de natuur omdat er lama´s en zelfs een kudde schapen heel relaxed op de weg lag. Daarna een aantal laguna´s gezien. Geweldig om de weerspiegeling van de bergen en vulkanen in de laguna te zien. Tevens hebben we een ´actieve´vulkaan gezien. Er komt geen lava uit alleen stoom. Deze nacht hebben we in een zouthotel geslapen. Alles was van zout! Erg leuk!
Vanochtend was het dan tijd om naar Salar de Uyuni te gaan. 2500 vierkante meter alleen maar zout! Heel onwerkelijk maar prachtig! Uiteraard super leuke foto´s gemaakt. Deze hoop ik binnenkort te plaatsen.
Vandaag hebben we een paar uurtjes tijd om in Uyuni rond te lopen en vanavond gaat de bus naar Sucre. Morgen kunnen we dus eindelijk na 4 dagen weer douchen!
Besos

• 25 Maart 2011 - 18:39

Mamsi:

Hoi meisje, ik neem aan dat je terugkomt als een echte trendsetter met die mooie roze panty,s en 2 vlechten??
    Ik kan me voorstellen dat je van die trip erg hebt genoten!! Moet een bijzondere ervaring zijn geweest.Goede reis en douche ze!!!

Dikke kus mams.

• 25 Maart 2011 - 18:59

Floor:

Hoi Petra
    wat een mooi verhaal weer, mis idd de foto's. Ik ben zo benieuwd naar de foto's van de zoutvlakte! Dat is ook nog een wens van mij. Heel veel plezier nog, en ik blijf je op de voet volgen :-)

kus floor

• 25 Maart 2011 - 19:44

Gien En Boys:

leuk zeg in een zouthotel geslapen en in een jeep door de woestijn ! Dat lijkt mij echt super om mee te maken. we krijgen gewoon ook zin in zo'n reis te maken als je het verhaal leest ! Wij houden het maar op 2 uurtjes morgen naar A'dam want Jolien is jarig en wat spullen brengen naar Jelle. Janneke heeft een zon overgoten skie-vakantie en ik ben weer de poezenmoeder geweest. Volgende week verhuizen met o2g2 en OCSW afscheid. liefs van ons en genietze!

• 26 Maart 2011 - 09:45

Marloes:

hai zus!

mooi verhaal weer, echt vet hoor!!!
    ben heel trots op je!
    hier gaat alles goed, visagiediploma gehaald,nu aant werk.
    dikke kus van de meisjes!

liefs ons!
    xxxx