Een terugblik op 4 schitterende maanden!! - Reisverslag uit Lima, Peru van oosterdijk - WaarBenJij.nu Een terugblik op 4 schitterende maanden!! - Reisverslag uit Lima, Peru van oosterdijk - WaarBenJij.nu

Een terugblik op 4 schitterende maanden!!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg

06 Mei 2011 | Peru, Lima

Joehoe!!

Nog een paar dagen te gaan en dan is het einde van mijn geweldige reis door Zuid Amerika weer ten einde! Ik ben woensdag aan het eind van de dag aangekomen in Lima, vanuit hier vlieg ik naar Nederland. De bedoeling was om een paar dagen gewoon te relaxen maar gister had ik heel impulsief besloten om te paragliden! Was echt super super gaaf! Langs de kust van Lima met uitzicht over de hele stad. Was een super ervaring!

Vier maanden lang heb ik in hostels geslapen. In elk hostel sliep ik in een kamer met 6 of 8 bedden die meestal ook bezet waren. Altijd staan er stapelbedden in de kamer zodat er zoveel mogelijk slaapplaatsen in een kamer zijn. Vaak zat de badkamer+toilet in dezelfde ruimte en soms moest ik met mijn handdoek en wc-rol een stukje de gang over. Dat houdt het vakantiegevoel erin!Als ontbijt kreeg je in bijna elk hostel droge, luchtige witte broodjes met jam.
In elke plaats bleef ik een aantal dagen, soms kort, soms wat langer. Het hing er vanaf wat er te doen was en of het goed beviel. In totaal heb ik in 43 verschillende hostels en in 46 verschillende bedden geslapen. Daarnaast heb ik 1 nacht in een tent geslapen, 2 nachten in een vliegtuig en 12 nachten in de bus!

Daarna was het elke keer weer tijd om de backpack in te pakken en weer verder te reizen met de bus. Reizen met de bus is in Zuid Amerika voor veel mensen de manier om zich te verplaatsen. In Argentinie en Chili waren de bussen erg goed. Vanwege de grote afstanden heb ik vaak een nachtbus genomen waarbij je kan kiezen tussen een semi-cama en een cama. Vanwege het backpacker budget maar ook vanwege de goede comfort in de Argentijnse en Chileense bussen heb ik altijd semi-cama gereisd. Prima want ik kon redelijk liggen en ik kon in ieder geval mijn benen kwijt! In al deze bussen waren maaltijden inbegrepen. Het hoogtepunt was de busreis van Buenos Aires naar Puerto Madryn waarbij we zo'n honger hadden maar waar we om 23uur de hoop op eten hadden opgegeven. We lagen al in de slaapstaand toen we opeens de bus uit moesten. We gingen eten in een restaurant!! We voelden ons voor even prinsessen. Argentinie en Chili zijn erg westers maar na twee maand was het tijd om door te reizen naar Bolivia. Hier werden de luxe bussen ingeruild voor gammele tourbussen. Alle inwoners in Bolivia gaan hier met de bus. En niet zomaar met de bus, nee hun hele hebben en houden wordt meegenomen in de bus. Ik heb mijn ogen uitgekeken wat er allemaal de bus in ging! Zowel in Bolivia als in Peru heb ik mij een aantal keer een oor aan laten naaien door een ticket te kopen voor een touristbus wat geen touristbus bleek. Waar je semi-cama stoelen beloofd krijgt maar waar je zowat met je benen in je nek ligt omdat de gemiddelde mens in Bolivia en Peru toch wat kleiner is dan wij Nederlanders en de opvatting van semi-cama toch anders is dan mijn opvatting. Wanneer je in een niet-touristbus zit, zit je samen met de lokale mensen en hun hele hebben en houden in een bus. Bij controles onderweg worden toevallig ook al die spullen gecontroleerd. Laadklep open en alles er weer uit. Wat dus automatisch ook betekende dat ik de bus weer uitging of met mijn hoofd tegen het raam gedrukt zat om te kijken of mijn tas er wel in bleef. Iedereen kan waar hij maar wil de bus aan houden om in te stappen. Je snapt het al! De bus stopte om de zoveel tijd! In Peru viel ik weer in een andere verbazing wat betreft bussen. Hier hebben ze namelijk de beste busmaatschappij die ik tijdens mijn hele reis heb gezien! Luxe bussen met maaltijden, met GPS, max snelheid die in de bus werd weergegeven en waarbij je bij overschrijding daarvan een piepje hoorde en iedereen werd hier voor het instappen of op de foto gezet of gefilmd zodat je bij een ongeval geidentificeerd kan worden en het aller belangrijkste is dat semi-cama ook echt semi-cama was! Ik heb uitgerekend dat ik in totaal 289,75 uur met de bus heb gereisd wat neerkomt op 12,1 dagen! Daarnaast heb ik ook nog 64 uur in de bus doorgebracht met excursies, komt nog eens op 2,7 dagen neer. En tot slot heb ik ook nog 35 uur in het vliegtuig doorgebracht.

Ik heb echt super genoten van vier maanden rondreizen! Antwoord geven op de vraag wat ik het mooiste vond is erg moeilijk! Ik heb zoveel mooie dingen gezien, gedaan en meegemaakt! Veel schitterende natuurschoonheden gezien maar ook veel cultuur meegemaakt. Argentinie en Chili zijn heel westers, echte cultuur heb ik niet echt meegekregen. De plaatsen waar ik ben geweest waren voornamelijk ingericht op reizigers waarbij de daadwerkelijke cultuur van het land toch ietwat verloren gaat. Niet dat ik niks heb meegekregen hoor! Ik heb toch regelmatig bij lokale tentjes gegeten, jammie die empanadas zijn echt lekker!!, en lokale gerechten etc. geprobeerd. Omdat je al de
' highlights' van een land gaat bezoeken ben je al een tourist maar ik wilde niet teveel tourist zijn! Ik wilde weten hoe het leven daar is en wat de gebruiken zijn. Zover dat mogelijk was heb ik dat ook ervaren!
Maar de echte cultuurervaring begon in Bolivia. Wat een super geweldig land! Van mijn aankomst tot aan mijn vertrek in Bolivia heb ik mijn ogen uitgekeken! De klederdracht die de mensen dragen, de manier van leven en werken. Het is zo ontzettend bijzonder! De mensen zijn arm maar ze houden elkaar allemaal in leven. Alles, maar ook echt alles is (per stuk) te koop op straat of op de markt. In sommige plaatsen zagen we veelal vrouwen op de markt zitten en rondlopen en de mannen waren aan het werk in de mijnen. Iedereen loopt met een grote zak op de rug, jong en oud, vol met spullen of met kinderen. Overal rijden bestelbusjes rond die ook echt overal naar toe gaan. In La Paz reden alleen maar bestelbusjes luid toeterend rond. Iemand hing half uit de deur om te schreeuwen waar het busje heen gaat en je kan waar je maar wilt instappen. Wat ik super ga missen zijn de heerlijk fruitsapjes! Op de markt staan tig kraampjes waar je fruitshakes kan bestellen. Iedereen zit op hoge barkrukken voor het kraampje en wanneer je glas leeg is wordt deze gelijk weer bijgevuld. Dit was echt genieten!!! Het leuke is ook dat je op deze lokale markten minder toeristen zag en dat maakte het voor mij ook speciaal. Op deze manier voelde het ook dat we deelnamen aan het dagelijkse leven van de Boliviaan. In Peru zagen we helaas veel minder authentiteit. Er komen veel touristen hier en je kan aan alles merken dat ze daar ook meer op gericht zijn. Heb ik in Bolivia de hele markt leeggekocht voor souvenirs, in Peru kon ik niks vinden omdat ik alles te touristisch vond.

Ik ga het straks nog missen om dagelijks een fruitshake te drinken op de markt, of om met het grootste gemak een taxi te nemen en natuurlijk de mogelijkheid om werkelijk op alles af te kunnen dingen!

Ik heb de laatste 2 maanden heel veel armoede gezien. Kopen wij in Nederland bij willekeurige winkel rotanmandjes of andere spullen, hier zijn complete huizen van rotan. Iets wat wij ons in het goed georganiseerde en verwende Nederland niet kunnen voorstellen. Wat mij ook is opgevallen aan de mensen hier is dat ze het leven nemen zoals het is. Komt een bus te laat dan wacht je gewoon want je kunt er niks aan veranderen. Deze gedachten en gevoelens hoop ik thuis vast te kunnen houden. Het is toch heerlijk dat je geen humeur krijgt wanneer de NS weer te laat is waardoor jij je aansluiting mist! Veel mensen zeggen dat het reizen wat met je doet en dat je erdoor veranderd. Het heeft zeker wat met mij gedaan. Ik ben mij veel bewuster geworden van alles. Van alles wat ik heb en van de mogelijkheden die ik heb. Of ik daadwerkelijk veranderd ben weet ik niet, dat laat ik aan jullie beoordeling over!

Hasta luego!

  • 06 Mei 2011 - 17:03

    Floor:

    Wat een fantastische belevenissen die je niet snel zult vergeten!!
    Ik heb ook genoten van je reisverhalen, in je verhalen waande me ik even in het buitenland, maar helaas aan het einde bleek ik toch weer gewoon in Groningen te zitten.
    Ik ben jaloers op je mooie reis, straks thuis gaat het gewone leven weer beginnen. Des te meer redenen om nog ff lekker te genieten daar voordat je terug komt.
    Ik wil je een goede terugreis wensen en misschien zie ik je nog eens in Groningen, ben benieuwd waar je gaat wonen.

    Kus Floor

  • 07 Mei 2011 - 07:34

    Merel:

    Ieeehhhh!!!!!!! Held, ik krijg het al benauwd als ik die berg op de foto zie. Superstoer dat je daar, hangend aan een buis met stukje zeil, vanaf gelopen bent! Wat een mooie foto's weer. En bijzonder om je mooie samenvatting te lezen. Ik vind het fijn dat je zo genoten hebt en dat je de intentie hebt om de 'overgave' aan het leven zoals het daar gaat mee terug te nemen naar hier. Dat gaat je vast lukken bella. Maak er nog een leuk en bijzonder laatste weekend van. Ik zie je op Schiphol en buen viaje! Dikke knuffel vanuit een warm en zonnig Hollanda.

    XX Puh

  • 07 Mei 2011 - 10:05

    Mamsi:

    hoi meisje,

    wat een prachtig verslag weer en supermooie foto,s!!! je zal wel een cultuurshock krijgen , wanneer je weer terug komt in nederland , wat een verandering!! gelukkig blijf je de herinneringen aan de reis altijd houden en kun je daar nog vaa aan denen en de foto,s bekijken. ik kan me voorstellen dat je het gaat missen!!

    tot dinsdagmiddag en een goede reis!!

    dikke kus mams

  • 08 Mei 2011 - 04:28

    Lies:

    Joehoe!!

    Wat een gaaf verhaal! Je hebt echt ontzettend veel mee gemaakt!!
    Ben benieuwd naar je verhalen als je weer thuis bent!! Geniet er nog ff van, maak er een mooi weekend van en hasta luego!!

  • 08 Mei 2011 - 17:55

    Margot:

    Peet zit je reis er alweer bijna op, wat vliegt de tijd maar wat heb je veel gezien en meegemaakt! De foto's zijn fantastische en de verhalen vast nog beter!

    Geniet ze van je laatste dagjes en tot snel een keer in NL:D

    kusss

  • 09 Mei 2011 - 06:56

    Yneke:

    hoi meid,
    Goh wat een reis hé. Aan avontuur geen gebrek. Een reis die voor altijd in je bloed blijft zitten. Ik weet zeker dat het je veranderd heeft. Daar zullen anderen misschien niet zoheel veel en heel vaak wat van merken. Wel zul je zelf op bepaalde momenten even weer het besef krijgen van afstand tot de ander. Juist omdat jij een heel ander perspectief op het leven hebt gekregen. Dankje voor al je mooie verhalen. En leuk om je binnenkort weer eens te zien. Waarschijnlijk op Milou haar verjaardag toch?

  • 09 Mei 2011 - 10:59

    SuuS:

    Lieve peet,
    wat een mooie samenvatting van je prachtige avontuur!!! Ik weet zeker dat je erdoor veranderd bent, in de zin van dat je bewuster bent van alles wat je hebt en dat je weet hoe het er bij andere mensen aan toe gaat . . . dat is toch een prachtig iets om mee te nemen uit zo'n reis! Ik verheug me er echt super op om je weer te zien! Tot snel!!! XxX

  • 10 Mei 2011 - 09:28

    Niels:

    Heey Petra!!

    Mooi om te lezen al jou ervaringen! Fantastische ervaring moet dit allemaal geweest zijn. Vooral dat stukje over niet boos worden als de NS te laat is lijkt me geweldig!

    Als je terug bent zal ik alles nog wel in geuren en kleuren horen.

    xx Niels

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 50087

Voorgaande reizen:

15 November 2018 - 22 November 2018

Tenerife

23 Mei 2017 - 16 Juni 2017

Colombia

03 September 2015 - 03 Oktober 2015

Costa Rica & Nicaragua!

08 Juni 2012 - 30 Juni 2012

Exploring Ecuador and the Galapagos!

11 Januari 2011 - 10 Mei 2011

Zuid Amerika

19 Februari 2008 - 06 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: