De pracht van de Boliviaanse amazone - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van oosterdijk - WaarBenJij.nu De pracht van de Boliviaanse amazone - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van oosterdijk - WaarBenJij.nu

De pracht van de Boliviaanse amazone

Door: Webmaster

10 April 2011 | Bolivia, La Paz

Buenos dias!

Een bezoekje aan de Boliviaanse amazone stond ook hoog op mijn lijstje. We hadden een vlucht geboekt voor dinsdag maar deze werd geannuleerd. Achteraf hoorden we dat ze andere mensen op de vlucht hadden gelaten en ons gewoon naar de dag erna verplaats hadden. Maar gelukkig ging ons vliegtuig woensdag wel. Een vliegtuig voor ongeveer twintig personen waar Alexandra helemaal claustrofobisch van werd. Ik zag haar met haar handen strak om de stoel geklemt en met een rood aangelopen hoofd haar ademhaling onder controle houden. Na 45 minuten vlogen we boven de amazone. De landingsbaan is deels van gras en deels van asfalt en ligt midden in de natuur. Geen kantoorje hier, niks. Naast de landingsbaan stond een busje klaar die ons naar het centrum bracht.

De volgende ochtend met 4 jongens en 3 meiden 3,5 uur lang in een jeep. Wat een hitte! Dat is even een verschil, van de hoogste stad in de wereld naar de amazone. Onderweg veel mooie natuur gezien maar ook veel armoede. Houten huisjes waar gordijnen ( met fotolijstjes) als muur dienen. Mensen die hun was deden in water wat uit de bergen komt en ophangen over het prikkeldraad. Mannen te paard of te brommer met een groot jachtgeweer om te jagen en mensen die in kleine wateren stonden te vissen om zo aan eten te komen. Zo zie je wel heel goed hoe verwend wij zijn! Langs en over de weg liepen ontzettend veel koeien. Erg bijzonder allemaal!

De weg naar Santa Rosa was een modderige zandweg. Op een gegeven moment komen we bij een hele opstoppinng aan. Staat er een vracht wagen vast en schuin daarnaast een touringbus. Met grote ogen heb ik zitten kijken hoe de vrachtwagenchauffeur zijn vrachtwagen probeerde uit te graven. Ondertussen was de bus aan het gassen en hing 90% op zijn kant. De mensen in de bus hingen rustig uit het raam om te kijken wat er allemaal gebeurde. We waren er nog niet voorbij of wij stonden ook vast! Nadat we met zijn allen heen en weer gewiebeld hadden schoot de auto gelukkig los en konden we weer verder. Na een lunch in Santa Rosa gingen we met de boot de amazone in. Een lange, smalle boot met stoeltje zodat we heerlijk konden genieten van het uitzicht. De gids wees ons op vele patrijsvogels in de bomen. Ook een grote, soort van ooievaar en een mega rat-konijn of iets dergelijks gezien. Plotseling zag ik wat bewegen in het water en wat bleek: Het was een pink dolphin!! Echt roze was hij niet, meer roze-grijs, maar wel super cool!! We kwamen er onderweg nog meer tegen. Onze lodge was een houten huis op palen in het water. Compleet voorzien van gaas tegen de muggen en de apen. Rondom de lodge zagen we ontzettend veel apen! Super!! In de mosquitobar hebben we de zonsondergang bekeken. De twee andere meiden uit mijn groep zijn helemaal lek gestoken. Wonder boven wonder heb ik de amazone overleefd met maar twee muggenbulten. Na het avondeten gingen we in het donker op krokodillenjacht. Met zaklampen schenen we over het water maar helaas geen krokodil gezien. Maar zodra we terug waren bij onze lodge zagen we een krokodil. Deze woont rondom de lodge!

De tweede ochtend gingen we op anacondajacht. Door een moerassig veld met het water tot aan ons middel gingen we op zoek naar een anaconda. De kans dat je er 1 vindt is 5% maar je weet maar nooit.... Helaas regende het keihard dus onze kans was nog kleiner dan 5% dat we er 1 zouden vinden. We hebben dan ook niks gezien. Die middag gingen we piranha's vissen. Dit ging mij helaas niet zo goed af. Elke keer was het vlees wel op maar er eentje vangen ho maar! Gelukkig hadden de gids en twee jongens wel wat gevangen dus we hadden piranha als avondeten!

De laatste dag hebben we weer rond gevaren om dieren te kijken. Veel schildpadden en vogels gezien en natuurlijk weer de pink dolphin. Daarna was het helaas weer tijd om terug te gaan naar Rurrenabaque. Dezelfde vrachtwagen stond nog steeds vast in de modder!

Vanochtend ging onze vlucht terug naar La Paz. Inchecken op een klein kantoortje. Vervolgens doorschuiven naar het loket ernaast om airporttax te betalen en vervolgens weer doorschuiven naar een ander loket om tax te betalen voor de government. Ze weten hier wel heel goed wat werkverschaffing is! De vlucht terug was erg mooi. We vlogen dwars tussen besneeuwde bergtoppen door!

In La Paz weten ze trouwens ook goed wat werkverschaffing is. Tot mijn grote verbazing zag ik op een groot kruispunt een agent staan die met een knop de stoplichten regelt!

Morgenochtend vertrekken we met de bus naar Lake Titicaca. Schijnt erg mooi te zijn dus ik ben zeer benieuwd!

Liefs van mij

• 10 April 2011 - 21:46

Eddy Boerman:

Hallo Petra,

Een berichtje van mij. Je maakt behoorlijk wat mee, je ziet veel, ervaart veel, laat veel!! Geniet ervan.
    Inmiddels ben ik weer Nederlands kampioen herenenkel en herendubbel!!
    Van de Nijmeegse 4Daagse heb ik nog niets gehoord!!

Gr.
    Eddy

• 11 April 2011 - 07:45

Suus:

Wat prachtig allemaal peet!!! Er zijn gewoon bijna geen woorden voor, het is zoooooo coooool allemaal!!!
    HEEL VEEL LIEFS SUUS!!!

• 11 April 2011 - 10:22

Mamsi:

hoi lieve peetje van me, je kunt het goed verwoorden wat je gezien hebt. zie het zo voor me en dan die mooie foto,s , geweldig gewoon!!!!!!!!!
    geniet er die laatste weken maar lekker van meisje. heel veel liefs van mij en dikke knuf.

• 11 April 2011 - 20:00

Harriet:

Hoi Peet,
    wat heerlijk om te lezen, dan begint het reizen toch echt wel weer te kriebelen! Geniet er lekker van!
    liefs Frank, Kaj, Nikki, Harriet

• 12 April 2011 - 11:40

Ria:

Wauw!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Je kunt wel een reisboek gaan schrijven met al die avonturen.
    Prachtige dingen gezien en meegemaakt.
    Geniet er maar met volle teugen van.
    Liefs Ria

• 17 April 2011 - 17:26

Gien En Boys:

Hallo Petra,
    Wat jij allemaal meemaakt!!! Dat had jij toch ook zelf niet allemaal kunnen bedenken toch? We zijn super tots op je hoor en het zal je behoorlijk veranderen en dat merk je pas als als je straks weer in het super gereguleerde kikkerlandje van je bent!!! Maar asl je heimwee naar de jeep krijgt weet je Tom te vinden toch?
    Liefs van ons en tot in mei!
    Liefs Gien en boys