De oude berg - Reisverslag uit Cuzco, Peru van oosterdijk - WaarBenJij.nu De oude berg - Reisverslag uit Cuzco, Peru van oosterdijk - WaarBenJij.nu

De oude berg

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg

22 April 2011 | Peru, Cuzco

Hola!

Allereerst wil ik jullie allemaal bedanken voor de lieve mailtjes en leuke reacties die ik krijg!

Op dit moment ben ik in Cusco. Het is echt een hele mooie en ook rustige stad. Wel heel erg toeristisch! Maar dat maakt het ook wel leuk! De omgeving van Cusco is ook erg mooi! Afgelopen zondag zijn we naar Pisac geweest. Een dorpje in de Sacred Valley waar elke zondag een grote markt is en waar ruines liggen.

Normaal gesproken moet je een Cusco ticket hebben om meerdere attracties te kunnen bezoeken. Ook voor de ruines in Pisac is deze kaart noodzakelijk. Via via hadden wij al gehoord dat er wel wat te regelen valt met de prijs dus op de bonnefooi zijn wij er heen gegaan. En ja hoor, na een tijdje onderhandelen mochten we met 3 personen op 1 Cusco ticket naar binnen. Haha, dat is toch ongelooflijk! Het was wel bijzonder om de ruines te bewandelen.

Na de wandeling was het tijd voor de markt. MAAAAAAR ik kon er gewoonweg niet slagen! Ik heb in Bolivia al zoveel ingekocht dat ik nu niks meer zag!

Die zondagavond hebben Alexandra en ik besloten om verder alleen te reizen. Ondanks dat het samen reizen goed bevallen is had ik ook mijn irritaties omdat we op sommige vlakken erg verschillen. Het begon mij allemaal wat te benauwen en het leek mij prettig om de laatste 3 weken ook met andere mensen te reizen. Iets wat me tot nu toe ook goed bevalt!

Maandagmiddag heb ik de hele middag in een kliniek hier mogen doorbrengen. Plotseling kreeg ik last van een blaasonsteking dus ik had in het hostel gevraagd of ik hier naar een dokter kan. Binnen 15 min. stond de dokter in het hostel. Maar om een blaasonsteking vast te kunnen stellen moet er een test uitgevoerd worden dus ik moest mee naar de kliniek. Deze kliniek is : Specialized in traveler's diseases. Omdat de meeste mensen hier komen met buikklachten, lees parasieten, wilde de dokter mij ook persee daar op testen. Na 2 uur wachten op de uitslag bleek inderdaad dat ik een blaasontsteking had opgelopen maar dat mijn buik helemaal in orde was. Nu moest ik 6 pillen per dag slikken! Leek mij wat overbodig maar goed toch gedaan en uiteindelijk is het allemaal in orde!

Dinsdagochtend was het tijd voor de jungletour met als eindbestemming Machu Picchu! Ik vertrok om 8uur met de bus naar het vertrekpunt voor het mountainbiken. Hier gingen we 2 uur lang zigzaggend de berg af. Ik ben nu de snelheid van de Death Road gewend en voor mijn gevoel gingen we dan ook erg langzaam. Uiteindelijk ben ik gewoon voor de gids gaan fietsen om zo toch op een heerlijke snelheid de berg af te suizen! Het laatste gedeelte was een smalle bergpas wat we met de auto deden. Halverwege was er door erosie een gedeelte van de berg naar beneden gekomen waardoor de weg geblokkeerd was. Je zag nog steeds zand en stenen naar beneden rollen maar toch moest iedereen er langs. Na een korte instructie moesten we 1 voor 1 over de zandberg heen lopen. Best eng als je weet dat de boel nog aan het schuiven is! 's Avonds hebben we met de hele groep gegeten en onze gids raakte al snel in de feeststemming. Hij ging blowen en sloeg de ene mojito na de andere achterover. Na het eten zijn we met zijn allen naar de plaatselijke disco geweest. Een veredelde woonkamer met discolichten en een danspaal. Het was er ook echt gezellig!

De volgende ochtend stond onze gids dronken voor ons en de wandeling kon beginnen. Allereerst moesten we over een hangende loopbrug. Een stukje verderop moesten we weer de rivier oversteken en dit gebeurde met een kabelkar. Er was een kabel over de rivier gespannen en daaraan hing een zitje. Hier konden twee mensen inzitten en met een touw konden we ons zelf naar de overkant trekken. Was een leuke ervaring! Aan de overkant woonde een oude man die een plantage had met koffieplanten,bananen-, advocado- en limoenbomen. Heel mooi!
Na 3 uur wandelen kwamen we bij de lunch aan. Dit was aan de voet van de Machu Picchu berg. We moesten nog om de hele berg heen lopen om in Aqua Calientes uit te komen. Na de lunch wilden de twee Spanjaarden zo snel mogelijk verder want zij wilden de voetbalwedstrijd zien. Omdat ik dit ook als een soort van training voor de Vierdaagse zie ben ik met de mannen meegelopen. Een mooi tempo! In plaats van drie uur lopen deden wij er twee uur over. Een prachtige omgeving met alleen maar hoge bergen begroeid met bomen. Uiteindelijk ben ik met de mannen mee gegaan naar de kroeg om de tweede helft van de wedstrijd te kijken. Onze gids, Alex, was zijn gids certificaat vergeten waardoor hij niet mee kon naar Machu Picchu. We kregen dan ook een nieuwe gids, Alex. Omdat we engels- en spaanstaligen in de groep hadden kon de helft van de groep mee met nog een andere gids, Alex. Heten ze in Argentinie allemaal Maximilliano, hier heten ze allemaal Alex!

Gister was het eindelijk zo ver: We gingen naar de Machu Picchu! De letterlijke vertaling van Machu Picchu is oude berg. De Peruanen hebben deze naam gegeven. Hoe de Inca's het noemden is niet bekend. Elke dag worden er 400 mensen toegelaten tot de Wayna Picchu (jonge berg). Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht op de Machu Picchu. Uiteraard was ons doel om bij die 400 mensen te horen. Om 5uur 's ochtends zou de poort open gaan. Wil je bij die 400 mensen horen dan moet je met een behoorlijke gang omhoog lopen zodat je er bent voordat de bussen boven aan komen. Om 4uur vertrokken we vanuit ons hostel naar de ingang van Machu Picchu waar we nog even moesten wachten. We moesten 1800 treden omhoog klimmen in het donker. Iedereen begon hartstikke snel maar ik was al vrij snel buitenadem. Als je een conditie hebt van een dood paard dan is 1800 ongelijke traptreden erg zwaar! Uiteindelijk kwam ik boven toen de bussen er al waren maar gelukkig stond mijn groepje al wel in de rij voor de Wayna Picchu dus ik kon zo aanschuiven!

Allereerst kregen we een rondleiding van Alex. Dit was erg interessant. Omdat het nog erg mistig was hadden we nog niet zo'n mooi uitzicht maar dit zou snel opklaren. Om 10 uur konden we de Wayna Picchu beklimmen. Dit was nog eens 1200 treden omhoog. Dit ging mij wonderbaarlijk goed af! Vanaf hier keek je uit op de berg waar Machu Picchu ligt. Erg mooi! Je ziet alleen maar hoge bergen begroeid met bomen en opeens een dorp. Na een tijdje was het inderdaad opgeklaard en kon je alles goed bekijken. Heel bijzonder!!!

Na al dat wandelen ben ik in Aqua Calientes nog naar de thermale baden geweest. Heerlijk! Om 17uur ging de trein terug naar Cusco en nu heb ik nog een paar dagen om hier te genieten voordat ik naar Arequipa vertrek!


  • 23 April 2011 - 06:54

    Mamsi:

    hoi peetje, wat een prachtig verhaal weer!! en mooie foto,s!! ik vind het erg fijn dat je zo lekker geniet van alles.nou meisje , nog even en dan staan we weer op schiphol om je op te halen en mee te nemen naar huis, gezellig!! dikke kus en een groete knuffel van mij.

  • 25 April 2011 - 08:22

    Yneke :

    Is het ook echt zo mooi als iedereen beweert Petra? Het is toch één van de zeven wereldwonderen of niet? Hoe dan ook. Jij bent er geweest.
    Enne. dat van die conditie van dat dode paard, daar geloof ik dus niets van hé. Dan loop je echt geen vierdaagse hoor. Mij loop je er in ieder geval met gemak uit. Maar ja, ik ban dan ook al een oud wijf. hahaha.

  • 25 April 2011 - 13:48

    Opa Henk:

    hoi peetje
    wat een prachtig verhaal
    met je conditie zal het wel meevallen.geniet er maar lekker van. groetjes opa.

  • 26 April 2011 - 08:32

    Merel:

    Whoehoee!!!! Foto's van bepakte mensen, superleuk dat het gelukt is. Toen ik die foto zag van die kabelbaan moest ik wel even slikken. Tis maar goed dat jij niet banging aangelegs bent want anders had je de helft van deze reis niet kunnen maken. Bizar dat je daar ook vogelspinnen hebt, dacht dat die alleen op warme en vochtige palatsen voorkwamen. Tenzij het daar ook warm en vochtig is, dan heb ik niks gezegd.

    Goed om te horen dat het alleen reizen je tot nu toe ook goed bevalt. Dan maak je toch weer andere dingen mee dan wanneer je met z'n tweeen bent. Die thermale baden klinken super, dat heb je ook wel verdient na al die treden, hahaha. Lekker genieten van je paar dagen Cusco en alvast een goede reis gewenst naar Arequipa!

    Tot mails! Liefs xx puh

  • 26 April 2011 - 08:46

    Desirée:

    Yeah!!! Je bent ook de Wayna Picchu op geweest, ook 1 van de 400 gelukkigen van de dag, me too! (Bijna dezelfde foto's ha ha ha Mooi he! Helaas je berichtje over Cusco te laat gezien, maar ik hoop dat je hele leuke dingen hebt gedaan. O ja er zit aan een zijstraat van den cuesta san blas een hele leuke cafeetje met alleen maar chocolade! (Keb alleen foto's gezien, je stukje zal ik na werktijd lezen ;) ) Heel veel plezier nog!

  • 26 April 2011 - 19:48

    Maartje:

    Hé meis,
    Wat ben je ook een lekkere nuchtere Hollander hè; Afdingen, kijke kijke nie kope, met je fiets de berg afcrossen en met de mannen op stap! Echt stoer wat je allemaal doet!
    Goede reis naar Arequipa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 50077

Voorgaande reizen:

15 November 2018 - 22 November 2018

Tenerife

23 Mei 2017 - 16 Juni 2017

Colombia

03 September 2015 - 03 Oktober 2015

Costa Rica & Nicaragua!

08 Juni 2012 - 30 Juni 2012

Exploring Ecuador and the Galapagos!

11 Januari 2011 - 10 Mei 2011

Zuid Amerika

19 Februari 2008 - 06 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: