Een reis door Chili in teken van de maan - Reisverslag uit Salta, Argentinië van oosterdijk - WaarBenJij.nu Een reis door Chili in teken van de maan - Reisverslag uit Salta, Argentinië van oosterdijk - WaarBenJij.nu

Een reis door Chili in teken van de maan

Door: Webmaster

19 Maart 2011 | Argentinië, Salta

Buenos dias,

Vanuit Mendoza zijn we met de bus naar Santiago de Chile gegaan. Een geweldige bustocht dwars door de Andes. Ontzettend mooie omgeving. Vanaf de Chileense grens gaat er een weg met 25 bochten de berg af. Vanuit de bus kon je alle bochten zien, het leek wel een racebaan! Eenmaal aangekomen in Santiago hebben Alexandra en ik eerst een relaxdagje ingezet. Dat betekende op ons gemak de stad verkennen. Ondanks dat het een grote stad is voelde het heel rustig. Midden in de stad zagen wij opeens een religieuze plaats. Na navraag gedaan te hebben bij de eigenaar van het hostel blijkt het in Chili een gewoonte te zijn om god om een gunst te vragen. Wanneer dit uitkomt plaats je een placa de agradecimiento op de daarvoor bestemde muur met de tekst: Gracias por Favor concevido. Hij heeft dat bijvoorbeeld gedaan toen zijn vrouw zwanger was.

Na drie dagen Santiago was het tijd voor La Serena. We gingen er heen om naar het strand te gaan maar wij waren daar net ten tijde van de aardbeving in Japan. Er was nog sprake van een kans op een tsunami in Chili maar dit is allemaal goed gegaan. In La Serena zijn we naar Observatorio Mamalluca gegaan. Hier hebben we sterren gekeken. Wat een geweldige ervaring! De hele Melkweg was zichtbaar. Zo ontzettend mooi om te zien!! We hadden geluk dat het op dat moment halve maan was. Nu waren de kraters op de maan ook goed zichtbaar. Bij volle maan is het licht veels te fel waardoor je de kraters niet kan zien. Erg bijzonder.

Vervolgens zijn we doorgereisd naar San Pedro de Atamcama. Hier hebben we La valle de la Luna bezocht. Een park midden in de woestijn. Heel apart om alle verschillende rotsformaties te zien. Het park heeft deze naam gekregen omdat er een stof voorkomt in het park wat in het grieks 'maan' betekend en niet omdat het park op een maanlandschap lijkt. We hebben hier de zonsondergang gezien. Geweldig! De vulkanen en bergen kleurden rood!

Vanuit San Pedro moesten we weer een dagbus nemen om naar Salta te gaan. We baalden al een beetje omdat we ingesteld waren op een nachtbus. Maar wat ben ik blij dat het een dagbus was! De natuur is zo overweldigend mooi! De bergen hadden allerlei verschillende kleuren. Diverse groen-, bruin-, rood- en grijstinten. Onderweg hebben we een erg gezien met 7 verschillende kleuren!

Waar ik mij in Chili heel erg over verbaasde is de vele gedenkplaatsen langs de kant van de weg. In Nederland zie je dat ook wel eens maar hier is het heel normaal om een huisje te plaatsen en er vlaggen of bloemen bij te plaatsen. Sommige hebben zelfs een stoepje ervoor met een paadje er naar toe. Op het stoepje stonden zelfs stoelen. De gehele denkplaats is groter dan een graf op de begraafplaats. Op sommige plaatsen leggen mensen, voornamelijk vrachtwagenchauffeurs, plastic flessen neer. Dit moet voor geluk zorgen.

We hebben ons laten vertellen dat de omgeving van Salta erg mooi is. De weg er naar toe was prachtig dus we wilden meer zien. Gister zijn we als echte touristen met een bus naar Cachi geweest. Een ontzettend mooie tocht dwars door de bergen. Soms kwam er water naar beneden die als een beekje dwars over de weg liep. Overal zag je ook koeien, geiten en paarden lopen.

Salta ligt op ongeveer 1100 meter en wij gingen omhoog naar 3457 meter. Onze tourguide, een echte latinolover die het geweldig vond dat de bus voornamelijk gevuld was met vrouwen, wilde uiteraard niet dat er iemand last zou krijgen van hoogteziekte. Zo zaten we met zijn allen met cocablaadjes in de mond. Hier is het heel normaal om hier op te kauwen wanneer je de hoogte in gaat. Omdat het onze eerste keer was moesten wij het gewoon rustig achter in onze wang stoppen. Het heeft geholpen, we zijn niet ziek geworden!
Vandaag nog een tour met de bus gemaakt. Dit keer naar Cafayate. Weer hele mooie rotsformaties gezien. We kwamen lang het Amphitheater. Een ronde opening midden in de rots. Er werd muziek gespeeld wat geweldig klonk!

De natuur van het noorden van Argentinie verschilt ontzettend met de natuur van het zuiden. Wat ik in het noorden leuk vind is dat je tijdens het reizen met de bus ontzettend veel ziet. Hier zie je de lokale mensen en hier zie je hoe er geleefd wordt. Een hele bijzondere gewaarwording omdat dit heel anders is dan wij gewend zijn.

Morgennacht vertrekken we met de bus naar Tupiza in Bolivia. Ben zeer benieuwd!

• 19 Maart 2011 - 06:20

Linda:

Wow, wat mooi lijkt het me daar! Geniet ervan!

• 19 Maart 2011 - 09:03

Mams:

hoi peetje , wat een mooi verslag en mooie foto,s !!
    dan die foto met die 25 bochten , een prachtig gezicht!!!

goede reis naar Bolivia en een dikke kus.

• 21 Maart 2011 - 09:03

Hola Peet,:

Hoi, ik geniet iedere keer van jou verhalen.
    Je wet het;ik kan me helemaal inleven en zie het dus levendig voor me.
    Ik heb het vorige verhaal gemist,maar ook dat verhaal met die gekke kerel zie ik zo voor me.
    hha
    Veel plezier nog.
    xx Ria

• 21 Maart 2011 - 12:17

Yneke:

Hoi Petra,
    Ik krijg het idee dat je in deze fase van de reis extra geniet. Je beschrijft het heel beeldend. Leuk om te zien dat het schrijven je steeds beter af gaat. Het worden echt supermooie verhalen. Bedankt.