Ruta 40 is een avontuur! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van oosterdijk - WaarBenJij.nu Ruta 40 is een avontuur! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van oosterdijk - WaarBenJij.nu

Ruta 40 is een avontuur!

Door: Webmaster

25 Februari 2011 | Argentinië, Buenos Aires

Hola!

Vijf dagen lang ben ik in El Chalten geweest. De eerste dag was even een cultuurshock. Oftewel een inzicht in hoe verwend ik eigenlijk ben. El Chalten ligt midden in de bergen en bestaat nog niet zo heel lang. Het is puur opgebouwd voor de toeristen omdat er een mooi National Park is met de bekende Fritz Roy. Heel Argentinie is heel westers, je hebt bijna niet het idee dat je in Zuid Amerika zit. Maar in El Chalten is het iets anders. De supermarkten hebben alleen het hoognodige, zoals je het ook ziet bij de Nederlandse campingwinkels, internet is niet vanzelfsprekend, de telefoon werkte er niet en het ontbijt was niet inbegrepen. Iets waar ik de rest van mijn reis allemaal wel aan gewend was. Even goed om tot inzicht te komen dat alles wat je hebt niet vanzelfsprekend is!

In El Chalten ben ik naar Glacier Viedma geweest om een trekking te doen op de gletsjer. Dit is qua oppervlakte de grootste gletsjer van Argentinie. Allereerst moetsten we over een partij rotsen heen klimmen. Driehonderd jaar geleden lag de gletsjer over deze rotsblokken heen. De rotsblokken waren dan ook helemaal geslepen en geoxideerd. Erg mooi. Opeens sta je dan bij de gletsjer. De hikes ondergebonden en gaan!

Wat een geweldige ervaring om daar op te lopen. Er lagen veel rotsblokken en veel zand op de gletsjer. Dit komt allemaal via de berg naar beneden. Ook stroomde er eeen soort beekjes op de gletsjer. Het dooide gewoon! We hebben tijdens de trekking een mooie tunnel gezien en mooie inhammen. Daar kon je ook heel goed zien dat het ijs echt super blauw is door alle zuurstof in het ijs. Op het eind kregen we een baileys met vers ijs! Daarna met de boot weer terug. Het water was zo rustig dat je de bergen heel mooi weerspiegeld zag. Geweldig!

De volgende dag heb ik samen met Alexandra een wandeltocht van 11km heen en 11km terug gedaan naar Laguna de Torre. Daar aangekomen sta je recht voor een andere gletsjer. Super mooi! We hadden erg veel geluk met het weer. Alle bergen, en zelfs Fritz Roy, waren goed zichtbaar!
De derde dag nog een kleine wandeling gedaan naar een waterval. De laatste dag was het tijd om te relaxen.

We zouden woensdagavond om 22uur vertrekken met de bus naar Bariloche waar we volgens de busmaatschappij donderdag om 2uur 's nachts aan zouden komen. Onze ervaring is dat bussen altijd wat te laat zijn dus wij hadden, heel zuunigjes, bedacht om voor die nacht maar geen hostel te boeken. In het ergste geval zal de bus wel op tijd aankomen en moesten we wat tijd doorbrengen op het busstation.
Maar het 'geluk' was met ons. We vertrokken al een uur te laat vanuit El Chalten. Bij het instappen werd gezegd dat de weg erg slecht was vanwege de regen van de vorige dag. De kans was aanwezig dat we door de politie tegen werden gehouden en dat we moesten wachten voor we verder konden. Volgens mij voorbedachte rade want na 2 uur rijden stopte de bus doelbewust bij de police office. We moesten hier blijven en zouden de volgende ochtend om 6uur weer verder rijden. Gelukkig konden we in de police office slapen. Gezellig met zijn allen op de grond onder een dekentje van de politie. Haha wat een belevenis was dat!

De volgende ochtend om 7uur werden we wakker gemaakt om verder te rijden. We zouden via de Ruta 40 gaan. Een zeer bekende weg in Argentinie, zoiets als de Route 66 in Amerika. De weg was maar op sommige plekken geasfalteerd. Met een slakkengangetje vervolgden we onze reis naar Bariloche waar we vanochtend om 7uur eindelijk aankwamen.

We zitten hier in een Penthouse op de 10e verdieping met een prachtig uitzicht over het meer. Ook vanuit de kamer en badkamer een geweldig uitzicht! Bariloche is de chocolade hoofdstad van Argentinie. Aangezien ik al vanaf Buenos Aires roep dat ik hier chocolade ga eten ga ik mij nu eerst vergrijpen aan de heerlijke chocoladerepen en chocolade ijsjes!

Besos!

• 25 Februari 2011 - 17:05

Opa:

hoi peet
    geweldig wat je daar ziet je hebt prachtige foto,s gemaakt echt mooi.
    geniet er maar lekker van.
    Groetjes opa.

• 25 Februari 2011 - 17:56

Linda:

Jaloerssss!!!!!!

• 26 Februari 2011 - 06:10

Jolanda:

Idd ook jaloers en geweldig !!!

• 26 Februari 2011 - 07:32

Gien En Boys:

lieve Petra, ik werd al ongerust maar daar ben je weer. We reizen met je mee hoor en zijn helemaal stupefait van de mooie beelden ....die bergen bij het meer....dat zie je nergens in ons Europa . En afzien dat gaat je goed af toch,, op de grond in een politiebureau slapen met je reismaatjes...wie kan dat beleven???
    jij dus enneh ..nog heel veel liefs voor onderweg! Gien

• 26 Februari 2011 - 09:17

Margot:

Ohhhh Peet, de chocolade is overheerlijk in Bariloche, heb me daar echt rond gegeten. De enorme busreis overleefd dus, wij konden geen boe of bah meer zeggen na 2 dagen in een bus:D

Have fun en bereid je voor op het geweldige wijnovergoten Mendoza!!!1

• 26 Februari 2011 - 09:51

Andre En Sandra:

hè peet wat maak je me nou??
    jij "vast" op het politiebureau.:)
    haha wat een mooi reisverslag heb je er weer van gemaakt, super mooi daar hoor aan de foto's te zien.
    geniet er maar van.
    x paps.

• 26 Februari 2011 - 12:52

Marloes:

zus,

wat een belevenis weer,haha. erg leuk om te lezen en super leuke foto's .
    geniet er maar lekker van.

dikke kuss marloes!

• 27 Februari 2011 - 19:38

Door En Dion:

He Peet,

Wat een mooie verhalen en foto's.

We genieten van je!

X Door en Dion