Patagonie - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van oosterdijk - WaarBenJij.nu Patagonie - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van oosterdijk - WaarBenJij.nu

Patagonie

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg

18 Februari 2011 | Argentinië, El Calafate

Lieve allemaal,

Vorige week vrijdag ben ik met de bus vanuit Ushuaia naar Puerto Natales vertrokken. Dit keer een rit van ´maar´ 15 uur. Verschillende mensen hebben mij al gevraagd: Hoe hou je het vol zulke lange ritten?
Natuurlijk was ik er van te voren op ingesteld dat de afstanden hier wel heel wat anders zijn dan in Nederland. Waar ik mij over verbaasde was dat iedereen gelijk ging slapen en pas aan het eind van de rit weer wakker werd terwijl ik overdag de hele tijd uit het raam zat te kijken. Ik kwam er al snel achter dat zij gewoon gewend zijn aan de lange busreizen. Ook ik heb al een aantal lange (en gelukkig ook korte) busritten achter de rug. Op het moment dat ik nu de bus in stap treed onmiddelijk de slaap in. Ik kijk eerst wat uit het raam, val daarna in slaap en kijk op het eind weer wat uit het raam. Volgens mij ben ik nu bijna gewend aan de busreizen...?!?

Puerto Natales is de uitvalbasis voor Torres del Paine. Hier kun je de ´W´ trekking doen. Daar had ik mij echt super op verheugd. Met een backpack gevuld met een slaapzak, matje, droge kleding en een tent en een dagrugzak gevuld met instantfood voor 5 dagen gingen we op pad. Omdat het wat mistig was zijn we aan de westkant begonnen in de hoop dat het weer een aantal dagen later beter zou zijn zodat we de Torres zouden zien. Aan de westkant zit Glacier Grey. Dit was onze eerste bestemming. Vier uur lang klimmen en afdalen. Geweldig! Helaas begon het onderweg te regenen en dit hield niet meer op. In de regen ons kleine tentje opgezet en eten klaar gemaakt. Een paar uur later was het tijd om te slapen. We waren hartstikke blij dat de tent nog steeds stond en ook nog droog was. Helaas was de wind ´s nachts gaan liggen en kon ons tentje de regen niet meer aan, helaas een lekke tent! Een plas water in de tent en alles nat! De volgende dag bleef het maar regen dus er was geen gelegenheid om de slaapzakken en kleding te drogen. Dit heeft ons doen besluiten om op dag twee alweer het park te verlaten. Een ontzettende teleurstelling voor mij want ik wilde dit zo graag doen!

We hadden al onze kampeerspullen bij het reisbureau van ons hostel geboekt dus daar ons beklag gedaan en ons geld teruggeeist. Opeens kon mevrouw geen engels meer spreken. Ze heeft de andere twee dagen dat wij daar zaten niks meer tegen ons gezegd. Puerto Natales was verder niet heel bijzonder. Dat vond een groep Chileense soldaten ook. Kwamen op mij af of ik met een paar van hen op de foto wilde. Ach ben de beroerdste niet.... stonden ze opeens met vier camera´s voor mijn neus!

Woensdag zijn we vertrokken naar El Calafate. Even een dagje relaxed rondgelopen in het centrum en naar Laguna Nimez geweest.
Vandaag naar Perito Moreno geweest! Super super super!! Wat een natuurschoonheid weer! Driehonderd dagen per jaar regent of sneeuwt het hier. Het gewicht van de sneeuw zorgt er voor dat het zich vanzelf naar ijs vormt. De gletsjer schijnt 1 a 2 meter per dag te schuiven. Constant hoor je een hoop gekraak en gedonder (alsof het onweert). Ik heb een paar keer stukjes ijs naar beneden zien vallen. De brokken blijven in het meer rondom de gletsjer drijven. Het ijs kleurt blauw door de zuurstof die erin zit.
Het was echt geweldig om dit te zien!

Morgen naar El Chalten, daar wil ik een trekking gaan doen op een gletsjer.

Liefs van mij

  • 19 Februari 2011 - 07:05

    Jolanda En Ronald:

    Hoi Petra

    Wat balen dat het zoveel regende en je tent lek was, als je in zoiets moois bent wil je toch alles zien.
    Wel weer leuk dat je toch nog een gletsjer hebt gezien en het lijkt me echt gaaf dat je een trekking doet op zo'n gletsjer, ooit zelf zo'n gigantishe gletsjer gezien dus erop zijn is wel iets heel moois.
    We wensen je heel veel plezier en hopen dat het weer mee zit.
    Groetjes

  • 19 Februari 2011 - 08:31

    Gien En Boys:

    hoi Petra ....als hollandse deerne ben je gelukkig wat gewend wat het weer betreft maar wel jammer van de regen op het verkeerde moment . Zo te lezen (super verteller ben je hoor) gaat het goed met je en is het toch zeker gigantisch de moeitw waard.
    Moeders is weer terug uit EW en heeft super genoten. We gaan deze week lekker bijpraten en sushi maken bij haar. Ze is helemaal idolaat van Azie en de groetjes van haar.
    liefs en take care.

  • 19 Februari 2011 - 10:56

    Ria:

    Hoi Hoi,
    Wat een sensatie om die gletsjer te kunnen zien en ook nog een trekking te gaan doen.Wordt je denk ik helemaal stil van van zoveel natuur geweld???
    Erg jammer dat de W trekking in het water... is gevallen.
    Nou hopen dat je nu meer kan genieten.
    Liefs ria
    Veel plezier

  • 19 Februari 2011 - 15:22

    Mams:

    hoi meisje , spannend allemaal he? fijn dat je dit allemaal hebt kunnen meemaken. veel plezier bij el chalten en maak wel mooie foto,s he? ben benieuwd!
    voorzichtig aan? dikke kus en knuf mams.

  • 20 Februari 2011 - 10:52

    Yneke:

    Gaaf zeg, om maar eens met een heel ouderwetse uitdrukking te komen. Maarre, dat mag, want ik ben al een oud wijf. Heb je al een beetje last van heimweh? Of geniet je nog lekker van het afwezig zijn. Groetjes yneke

  • 22 Februari 2011 - 14:53

    Maartje:

    He backpacker!

    Leuk om je verhalen te lezen!
    En aan aandacht ontbreekt het je dus ook niet van het manneljik schoon....!
    Balen van de regen, zeg. Zijn ze daar van suiker? Want in NL ben je toch ook wel wat regen gewend of was het echt heel erg? Succes in ieder geval met je reis over de gletsjer. Doe wel voorzichtig hoor! Soms zie je van die enge dingen op tv....
    Bij ons gaat het trouwens goed! Nienke is tot nu toe een makkelijke baby en ook ik ben weer aardig hersteld. Wordt van de zomer wel weer sporten maar dat hoort er bij.
    Succes and have fun!



  • 27 Februari 2011 - 14:30

    Suus:

    Oh wat jammer peet, dat je je trekking niet kon afmaken...wat een teleurstelling! De foto's zien er wel geweldig uit!!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, El Calafate

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 50090

Voorgaande reizen:

15 November 2018 - 22 November 2018

Tenerife

23 Mei 2017 - 16 Juni 2017

Colombia

03 September 2015 - 03 Oktober 2015

Costa Rica & Nicaragua!

08 Juni 2012 - 30 Juni 2012

Exploring Ecuador and the Galapagos!

11 Januari 2011 - 10 Mei 2011

Zuid Amerika

19 Februari 2008 - 06 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: