Historisch en cultureel Cuenca - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van oosterdijk - WaarBenJij.nu Historisch en cultureel Cuenca - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van oosterdijk - WaarBenJij.nu

Historisch en cultureel Cuenca

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg

20 Juni 2012 | Ecuador, Cuenca

Buenas tardes todos!

Zaterdagavond heb ik met twee meiden de mojitos in Banos getest. Heerlijk! Net als op Bonaire is het hier blijkbaar erg leuk om met het hele gezin, inclusief kleine kinderen, file te rijden in de uitgaansstraat. Kun je toch beter in de kroeg zitten en mojitos testen!

Op zondagochtend ben ik met een duits meisje samen naar Cuenca gereisd. Het toeval wil dat zij ook vrijdag naar Galapagos vliegt dus we kunnen mooi een stukje samen reizen. Alleen zij gaat hier elke middag naar school en woont in een gastgezin en ik zit hier een beetje vakantie te vieren in een hostel. Aangekomen in het hostel kwam ik nog een bekende uit Quito tegen. Erg gezellig!
Maandag heb ik een dagje alleen struinend door het mooie historische centrum doorgebracht. Ontzettend veel kerken hier net als in Quito. Dinsdagochtend nam de vrouw van het gastgezin ons op sleeptouw. Eerst zijn we naar het hoedenmuseum geweest. Hier wordt de Panama hoed gemaakt. De hoed komt van oorsprong hier vandaan en wordt ook hier gemaakt dus Panamahoed is geen terechte naam. Het was interessant om te zien hoe het gemaakt wordt. Vervolgens zijn we naar de lokale markt geweest. Iets wat ik altijd geweldig vind omdat je hier echt ziet hoe het er in het dagelijks leven aan toe gaat.
In Cuenca hebben ze een manier om je te reinigen. Aangezien wij beide met buikklachten liepen raadde ze ons aan om ons te laten reinigen. Dit wilde ik natuurlijk wel meemaken! Ik werd gereinigd door een hele oude vrouw in traditionele kleding. Eerst liet ze me ruiken aan een bos kruiden/ bloemen. Vervolgens werd ik met diezelfde bos over mijn hele lichaam geslagen. Normaal gesproken spuugt ze daarna water over je gezicht en over je lichaam maar dit wilde ik absoluut niet. Vind ik toch wat vies! Gelukkig sloeg ze dat over en was het tijd voor het volgende ritueel. Ze pakte een hard ei en ging daarmee over mijn hele lichaam. Daarna kreeg ik met een zwart goedje, het rook wat naar braaksel, een kruis op mijn voorhoofd en op mijn buik. Hiermee zouden mijn buikklachten verdwijnen en zou ik heerlijk slapen. Ja, je moet er in geloven maar het was leuk om mee te maken!
Na dit ritueel gingen we naar de bloemenmarkt op het plein voor de kerk. Naast de kerk zit nog een ingang naar een kleine ruimte waar je kunt bidden en waar je een kaarsje kunt branden. Ook was er een soort van draaikast met vakken. De nonnen wonen nog daar en hebben geen direct contact met de buitenwereld. Via die draaikast kun je dingen bij ze kopen zodat ze toch geld verdienen voor de kerk. Zo kon je bijvoorbeeld miswijn kopen maar ook hele zoete snoepjes die ze eten bij bepaalde gebeurtenissen. Hoe bijzonder! Dit soort dingen had ik zonder deze lokale inwoonster nooit geweten! We zijn ook nog in een typisch Ecuadoriaans huis geweest. De stoep was van ruggewervels van de koe! Op het eind van de rondleiding werden we in een ouderwets winkeltje, wat iets weg had van een ouderwetse drogisterij, gedropt waar ze volgens haar heerlijke koekjes en snoepjes verkochten. Nu hou ik erg van zoete dingen dus ik heb op aanraden van haar bepaalde dingen gekocht. Maar helaas zijn ze niet allemaal te eten!
´s Middags ben ik met de toeristenbus mee gegaan. Zit je boven in de bus moet je continu bukken voor alle elektriciteitsdraden die echt overal en nergens hangen!

Het blijft bijzonder om te zien hoe het leven hier is. Bijna elk pand aan de doorgaande weg is hier een winkel, restaurant of een kantoor. Alles wat je je maar kunt bedenken wordt hier verkocht! Zo zag ik hier in Cuenca een kantoortje met alleen maar papieren ordners en 1 schrijftafel. Onvoorstelbaar! Wat ik ook hier zag was een winkel waar ze alleen maar loten verkopen. Echt de hele winkel hing vol met loten! En heb je een taxi nodig dan bel je deze gewoon met de ouderwetse telefoon die klaarstaat!

Vanochtend zijn we naar Parque Nacional de Cajas geweest. Hier hebben we twee uur gewandeld. Wat een geweldig uitzicht weer!! En terwijl we op de bus terug stonden te wachten kwam er een hele groep lama´s aan die gewoon midden op de weg bleven staan wanneer er verkeer aan kwam. Ze schrokken echt nergens van!

Morgenmiddag vertrekken we met de bus voor onze stopover in Guayaquil. Vrijdagochtend vlieg ik dan eindelijk naar de Galapagos. Onderweg ben ik al veel mensen tegen gekomen die daar zijn geweest en zij zijn zo laaiend enthousiast dat ik al een paar dagen in een jubelstemming verkeer omdat ik er bijna heen ga! Van vrijdag tot en met dinsdag zit ik op een boot en daarna blijf ik van dinsdag tot en met vrijdag nog op 1 van de eilanden. Eigenlijk zou ik donderdag terugvliegen naar Guayaquil en daar een dagje wachten op mijn vlucht naar huis op vrijdag de 30e. Maarja, als dan blijkt dat de vlucht veranderd kan worden en ik tot vrijdag de 30e op Galapagos kan blijven en ik daarna alleen 4 uur op het vliegveld hoef te wachten voor mijn vlucht naar huis dan is de keus snel gemaakt!

Tot nu toe heb ik hier echt een geweldige tijd gehad!! En hopelijk voldoet Galapagos aan al mijn verwachtingen! Jullie horen het volgende week!!

Besos!

  • 21 Juni 2012 - 10:05

    Paps En Sandra:

    Hoi Petra, fijn dat je zo geniet. En straks eindelijk naar de Galapagos eilanden. Maak mooie foto's zodat wij straks met je mee kunnen genieten.
    Heel veel plezier nog.
    Dikke kus van ons

  • 21 Juni 2012 - 14:11

    Suus:

    Jonge jonge kinderachtig hoor dat je dat oude vrouwtje niet over je heen hebt laten tuffen...wil je nou van je buikpijn af of niet hahahaha!
    Ik hoop echt dat Galapagos helemaal is wat je ervan verwacht. Dan komt dat dagje extra daar ook extra goed uit! Dikke Kus!

  • 22 Juni 2012 - 09:22

    Gieneke Dijkstra:

    Wat een actieve vakantie zeg en je maakt zoveel verschillende dingen echt mee. De rituele reiniging leek mij echt heel gaaf...maar hielp het je van je buikklachten af? Het mooiste deel van je reis komt dus nog maar de dagen vliegen
    hier ook trouens want het is al weer zomer in nederland en mijn moestuin gaat geweldig! Door alle regen hihi...
    geniet en ben weer benieuwd !
    Groetjes gien en boys

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Cuenca

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 50098

Voorgaande reizen:

15 November 2018 - 22 November 2018

Tenerife

23 Mei 2017 - 16 Juni 2017

Colombia

03 September 2015 - 03 Oktober 2015

Costa Rica & Nicaragua!

08 Juni 2012 - 30 Juni 2012

Exploring Ecuador and the Galapagos!

11 Januari 2011 - 10 Mei 2011

Zuid Amerika

19 Februari 2008 - 06 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: