Medellin; een verrassende stad - Reisverslag uit Medellín, Colombia van oosterdijk - WaarBenJij.nu Medellin; een verrassende stad - Reisverslag uit Medellín, Colombia van oosterdijk - WaarBenJij.nu

Medellin; een verrassende stad

31 Mei 2017 | Colombia, Medellín

Buenas!

Na een misselijkmakende busrit van 6,5 uur door de bergen stapte ik uit in Medellin. In de stad die een paar jaar geleden nog bekend stond als één van de gevaarlijkste steden ter wereld kwam ik terecht in dé uitgaanswijk van nu. Na wat ronddwalen plofte ik uiteindelijk maar neer op een terras met keiharde muziek waar je in de uitlaatgassen zat van de vele auto's en motoren die aan het cruisen waren over "de strip". Op dat moment kon ik alleen maar denken: wat doe ik in zo'n grote, drukke en hippe stad in Colombia?
Ik had zeer goede verhalen gehoord over Medellin en gelukkig kon de stad mij na een nachtje slapen goed verassen. De grote, drukke en hippe stad bleek een fijne plek om te zijn. Zo ben ik met de lokale bus naar La Piedra Peñol gereden. Een groot rotsblok midden in een prachtig waterrijk gebied. Na ongeveer 700 traptreden stond ik dan boven te genieten van het weidse uitzicht. Hier vlogen de condors vlak over je heen! Na de klim ben ik doorgereden naar Guatapé. Dit kleine stadje staat bekend om de gekleurde huisjes en de mooie schilderingen op de muur. Hier kon ik wel uren ronddwalen!
Op een avond was dé voetbalderby van Colombia in Medellin en ik was erbij! De nummer 1 en 2, beide teams komen uit Medellin en delen samen een stadion, moesten tegen elkaar. Wat een geweldige sfeer was dat! Iedereen komt door dezelfde ingang binnen en de meesten gaan daar bij een kleine kiosk eerst flink aan de drank. We waren met een groep van 20 personen dus na wat geklim over stoeltjes hadden we allemaal een willekeurig plekje dichtbij de f-side. Elke team had een eigen band en deze speelde nonstop door. Iedereen zong en sprong de hele wedstrijd. Het stadion heeft echt anderhalf uur lang op zijn grondvesten staan trillen. Het regende ook nog eens doelpunten, het werd uiteindelijk 4-3, dus het was super mooi om mee te maken!
Medellin staat bekend om drugskartels en het hoge moordpercentage. Pablo Escobar had hier de macht en betaalde 3-5 miljoen pesos, ongeveer 1-1,5 miljoen euro, voor het vermoorden van een agent. In deze tijd zijn er ontzettend veel mensen vermoord. De meeste Colombianen zijn dan ook blij dat Pablo Escobar verleden tijd is.
Na de komst van de vorige burgemeester en ook met de huidige burgemeester is de stad compleet veranderd. Er is ontzettend veel geïnvesteerd in veiligheid maar belangrijker nog is dat er is geïnvesteerd om de armoede en werkeloosheid te verminderen. Zo is er een metro aangelegd, zijn er goedkope kabelbanen naar de buitenwijken aangelegd en in één van de buitenwijken is een bibliotheek geplaats. Voor deze mensen was er opeens hoop!
Stairway Storytellers bestaat uit mensen die leven in Comuna 13 en met hen heb ik rondgelopen in hun wijk. Het is één van de 27 wijken die Medellin heeft. Comuna 13 is een buitenwijk die bestaat uit drie bergen die vol staat met huizen. Het is klein en iedereen leeft hier erg dicht op elkaar. De enige manier waarop zij naar hun huis kunnen komen is door de vele trappen te beklimmen. In deze wijk zaten een paar jaar geleden nog ongeveer 400 guerillastrijders. Het was dan ook de meest gevaarlijke wijk ter wereld. De twee gidsen waren nog jong en zij vertelden hoe het was om op te groeien in deze wijk. Als kind van 8 jaar oud zagen zij wekelijks wel een lijk op straat liggen. Ze hebben ook meegemaakt toen de overheid kwam ingrijpen. Van te voren werd er aan de bewoners verteld wanneer zij kwamen om de guerillastrijders uit de wijk te halen. Veel mensen hebben geen familie ergens anders wonen en dus waren zij genoodzaakt om thuis te blijven. In deze strijd zijn ontzettend veel mensen gestorven, ook onschuldige. Om te verdoezelen dat er ook onschuldigen zijn gestorven werden de kleren soms omgewisseld en werd er gezegd dat er een strijder was omgekomen. In de tijd van de guerillastrijders zijn er in deze wijk wel 3000 mensen omgekomen. Vanaf berg één zie je allemaal groene bergen behalve één, daar zie je alleen zand. Er wordt gezegd dat alle overledenen daar begraven zijn en om ze te identificeren is er gezocht maar er is nooit wat gevonden.
Comuna 13 heeft nu op berg één zes roltrappen naar boven. Vanaf daar wordt nu een wandelpad aangelegd naar berg twee en drie zodat het voor iedereen makkelijker is om ergens te komen. De bewoners van berg één zijn nu helemaal gericht op de toekomst. Overal zie je hier graffiti van o.a. Ocheta. Hij is een bewoner van de wijk en met deze graffiti wordt de gescheidenis, de manier van leven en het land Colombia weergeven. Eens was het de gevaarlijkste wijk ter wereld, nu komen toeristen naar de wijk voor de graffiti en de verhalen daarachter. Heel heftig om te horen maar ook mooi om te zien hoe de stad is veranderd. Een diepe buiging voor deze mooie verandering!

• 31 Mei 2017 - 07:32

Ronald:

Deze stad zal veel indruk op je gemaakt hebben,zeker met het drugs verleden mooi om te lezen dat het weer beter gaat met de stad en zijn bewoners (als je weer thuis bent moet je de serie NARCOS eens kijken gaat over pablo escabar ) geniet nog van colombia.
    Groetjes Ronald en Jolanda

• 31 Mei 2017 - 12:29

Ella:

Wow! Wat een verhaal. En idd , die serie waar Ronald het over heeft heb ik ook gezien, een aanrader.
    Fijn voor de mensen daar dat de tijden flink veranderd zijn!
    Veel plezier met je volgende stap door Colombia.
    Dikke x , mam

• 02 Juni 2017 - 10:46

Eddy:

Goed verhaal Petra. Mooi dat je op die manier de andere kant van de stad hebt kunnen bekijken. Fijne reis nog.

• 13 Juni 2017 - 23:03

Elliebellie :

Wat goed om te lezen dat er zoveel veranderd is in Medellin sinds Pablo Escobar daar niet meer de macht heeft. Ook heel fijn voor de inwoners dat hun stad zich zo positief ontwikkeld heeft. En inderdaad Narcos gaan kijken als je weer terug bent. Geweldige serie! Veel liefs uit nederland xxx