Stad en natuur in Nicaragua! - Reisverslag uit Moyogalpa, Nicaragua van oosterdijk - WaarBenJij.nu Stad en natuur in Nicaragua! - Reisverslag uit Moyogalpa, Nicaragua van oosterdijk - WaarBenJij.nu

Stad en natuur in Nicaragua!

26 September 2015 | Nicaragua, Moyogalpa

Buenas dias!

De eerste stop na Granada was voor mij León. Een mooie koloniale stad waar je direct terecht komt in de hectiek van het dagelijks leven van de mensen hier. De lokale markten zijn hier op het busstation, zo ook in León. Zodra we de bus uitstappen worden we achtervolgt door een jongen met een TukTuk. Toch wel handig dus we laten ons vervoeren naar ons hostel. Onderweg zien we al veel gekleurde huizen en kerken. Eenmaal aangekomen gelijk maar rondgelopen door het stadje en op het centrale plein neergeploft voor een biertje. Aan het eind van de middag loopt ook hier het centrale plein vol met rondwandelende mensen en verkopers. Zodra het donker wordt gaat iedereen naar huis. In León staat een grote witte kathedraal waar je het dak op mag. Dit hebben we gelijk de volgende ochtend gedaan. Vanaf hier een mooi uitzicht over de stad!
De stad staat bij veel mensen vooral bekend om het vulkaanboarden. Dit leek mij in eerste instantie ook gaaf maar met de bloedhitte hier had ik geen zin om 45 minuten te klimmen om vervolgens met 30 seconden beneden te staan. Dan maar een middagje strand!
De volgende dag zijn we naar Matagalpa gereisd. Dit ligt noordelijker en is de vijfde grootste stad van Nicaragua. Dit hele gebied staat bekend om de natuur en de koffieplantages. Een bezoekje aan Selva Negra was een combi van deze twee. We hebben ons heerlijk luxe door een taxi bij de ingang af laten zetten. Bij toeval konden we gelijk aansluiten bij een koffietour. Selva Negra heeft een hele grote koffieplantage waar 250 mensen werken. Al deze mensen krijgen met hun gezin kost en inwoning en daarnaast wat salaris.
Wanneer de koffiebonen rijp zijn gaan de mensen met manden op hun buik door de plantages om de bonen te plukken. Hartstikke zwaar werk in de brandende zon. Met eenvoudige machines worden de bonen gewassen en gesorteerd en daarna worden ze gedroogd. Het is een arbeidsintensief proces voordat de koffieboon helemaal klaar is. Na een uitgebreide uitleg over het proces en na de wandeling door de plantages en langs de machines was het tijd voor een proeverij. Eerst moesten we drie soorten gemalen koffie ruiken, daarna moesten we de opgegoten koffie ruiken en als laatst moesten we ze alle drie proeven door het van een lepel af te slurpen. En welke vond ik het lekkerst?! De minder echte koffie die gebruikt wordt door Nestlé. Shame on me! De dag afgesloten met een hike door het regenwoud. De apen brulden hard maar helaas lieten zij zich niet zien.
Op doorreis naar Isla Ometepe nog een korte tussenstop gemaakt in Granada. Er is hier een tentje met overheerlijke en onweerstaanbare pannenkoeken met banaan EN chocola! Hier ontbeet ik tijdens mijn eerste verblijf in Granada elke dag. Je snapt t al, hier heb ik ontbeten!! Na een relaxdagje bij Laguna de Apoyo was het tijd voor een bezoekje aan Volcan de Masaya. Dit is een actieve vulkaan die in 2012 nog uitgebarsten is. Met de auto werden we naar de krater gereden. Dikke rookpluimen, die je vanuit Granada ook kan zien, stijgen op. De wind stond gunstig dus de rookpluimen dreven van ons af. Zo kon je af en toe goed zien hoe diep de krater is. Na dit schouwspel was het tijd voor een korte klim omhoog. Langzaamaan ging de zon onder en dit zorgde voor geweldige uitzichten! Al snel was het donker en gingen we met onze zaklampen een lavatunnel in. Elk moment kon er een vleermuis langs je naar buiten vliegen. De tour eindigde met een laatste blik in de krater. Een rode gloed van de lava was het enige wat we nog konden zien!

Adios! X

• 28 September 2015 - 19:40

Mam:

Hoi meisje,

Wat een leuk en boeiend verslag weer. Die pannenkoek met banaan lijkt me trouwens erg lekker ;-)
    Dat van die koffie verbaast mij niks ; jij houdt ook van een wat slappere bak koffie , toch???? `
    Nou, je laatste reisdagen zijn nu aangebroken...... geniet er lekker van!
    dikke kus mam.