GranadaGranadaGranada!! - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van oosterdijk - WaarBenJij.nu GranadaGranadaGranada!! - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van oosterdijk - WaarBenJij.nu

GranadaGranadaGranada!!

Blijf op de hoogte en volg

16 September 2015 | Nicaragua, Granada

Hola!

De titel zegt het al, ik ben in Granada! Maar wat ik hiermee vooral bedoel is het geschreeuw wanneer de chickenbus voorbij komt. De chickenbus is een oude Amerikaanse schoolbus die hier gebruikt wordt als bus. Het wordt zo genoemd omdat er altijd 1 persoon meer bij in past. Soms hangen ze er met de armen en benen uit maar dan nog, er kan er nog altijd 1 bij in. Echt duidelijke bushaltes hebben ze hier niet, je kunt langs de weg gaan staan en wanneer de bus voorbij rijd schreeuwt de bijrijder GranadaGranadaGranada! Ik vind zulke bussen geweldig en ga dan ook graag mee! Zo ook afgelopen zondag toen ik met een groepje naar Masaya ging. Voor een paar cent stap je ergens op de hoek van de straat in en een uurtje later ben je er. We kwamen aan op een mega chaotische markt waar ook hier weer iedereen aan het roepen was. We hebben de middag rondgeslenterd door het stadje en heerlijk gelunched op het centrale marktplein. Op de vraag of ze ook vegetarische gerechten hebben antwoorde het meisje: Ja we hebben een groentegerecht en andere dingen... uhm ja! Bijna terug bij de bus bedacht 1 van de jongens dat een taxi terug naar Granada misschien ook wel fijn was. Hij vroeg drie keer in het spaans aan de taxichauffeur of hij ook naar Granada reed en wat het dan kostte. Het leek een goede deal dus we zijn ingestapt. Guess waar we gedropt werden. Op het centrale marktplein van Masaya! We hebben een rondje om een huizenblok gereden en toen waren we er. Konden we het hele stuk weer gaan lopen. Hahaha we hebben ons lesje geleerd, zo makkelijk word je hier dus afgezet!
Een ander lesje wat ik hier geleerd heb is hoe je chocolade maakt. Het is vast niemand ontgaan dat ik ontzettend van chocolade hou en laat hier om de hoek nou net het chocolademuseum zitten waar je zelf chocolade mag maken!! Aan de cacaoboom groeien vruchten met elk tussen de 20 en 40 cacaobonen. Zodra de bonen geplukt kunnen worden moeten ze eerst gisten en drogen. Wij moesten de cacaobonen eerst roosteren en daarna pellen. Eenmaal gepeld moesten ze handgemalen worden. Omdat er binnenin boter zit onstaat er een cacaopasta. Allereerst hebben we chocolademelk gemaakt zoals de Azteken en de Mayas het drinken en daarna zoals wij het gewend zijn. En last but not least mochten we onze eigen chocoladereepjes maken met zelf toegevoegde ingredienten. Lekker dat ze waren!!
In Nicaragua zijn ontzettend veel vulkanen en deze wil ik natuurlijk wel zien! Vandaag zijn we naar vulkaan Mombacho geweest. Hier kun je een trail rondom de krater lopen. Het is een wandeling door het regenwoud van Nicaragua met prachtige uitzichten!! Ook hier was er een aap keihard aan het brullen. De gids in Tortuguero vertelde dat deze apen alleen in de ochtend brullen om zo hun territorium af te baken. Wanneer ze op een moment van de dag aan het brullen zijn kan het twee dingen betekenen, of er komt echt veel regen aan of er dreigt gevaar en ze waarschuwen de andere apen. Klinkt aannemelijk! De gids van vandaag maakte het verhaal veel spannender. De apen brullen omdat ze een vrouwtje ruiken. Ze staan er om bekend dat ze vrouwtjes verkrachten. En nee, hij bedoelde geen vrouwtjesapen, maar ons als vrouw! Ja right!
Granada is een mooie, en hete!, stad. Alleen maar gekleurde huizen en mooie kerken. Soms is het zo stil in de straat dat je alleen het geluid van paard en wagen hoort. In de deuropeningen zie je mensen rustig in hun schommelstoel zitten. Je wil blijven rondkijken! Hoewel ik erg van zon en hitte hou is zelfs mij deze hitte teveel. Hoe graag ik ook rondslenter door het stadje, ik hou het niet lang vol. Veel relaxen dus! Mijn verblijf in Granada heb ik afgesloten op het centrale plein. Ik vind het altijd heerlijk om op het plein te zitten, mensen te kijken en praatjes te maken. Ik zat nog niet of een oude man begon in het spaans tegen mij aan te kletsen. Hij vertelde mij dat hij artiest is. Voordat ik het wist zong hij een heel liedje voor mij. Nice!
Het volgende avontuur staat alweer te wachten, de chickenbus naar Leon!

Adios todos!

  • 16 September 2015 - 08:16

    Marloes:

    You go girl, making good memories!

  • 16 September 2015 - 09:04

    Ronald En Jolanda:

    Hou Petra,wat een mooie ervaringen doe je op we kunnen merken in je verhaal dat je het erg naar je zin hebt,geniet er nog heerlijk van gr R en J

  • 16 September 2015 - 15:47

    Ria:

    Hola Peet,


  • 16 September 2015 - 16:42

    Mam:

    Hoi meisje,

    Wat een leuk verhaal weer :-) !
    Hahaha, zie het zo voor me , de chickenbus. Fijn dat het goed gaat en dat je het naar de zin hebt. Geniet maar maar lekker van! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 50044

Voorgaande reizen:

15 November 2018 - 22 November 2018

Tenerife

23 Mei 2017 - 16 Juni 2017

Colombia

03 September 2015 - 03 Oktober 2015

Costa Rica & Nicaragua!

08 Juni 2012 - 30 Juni 2012

Exploring Ecuador and the Galapagos!

11 Januari 2011 - 10 Mei 2011

Zuid Amerika

19 Februari 2008 - 06 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: