Genieten van rust en natuur in Colombia - Reisverslag uit Santa Marta, Colombia van oosterdijk - WaarBenJij.nu Genieten van rust en natuur in Colombia - Reisverslag uit Santa Marta, Colombia van oosterdijk - WaarBenJij.nu

Genieten van rust en natuur in Colombia

Blijf op de hoogte en volg

14 Juni 2017 | Colombia, Santa Marta

Hola!

Liggend in een hangmat op een strand vol palmbomen breng ik mijn
laatste dag in Colombia door en sta ik stil bij al het moois wat ik heb gezien en gedaan.
Ik ben speciaal naar Bogota gevlogen voor het concert van Ed Sheeran. Wat kan deze man zingen!! Terwijl bijna niemand hier engels spreekt blérden ze toch alle nummers keihard en vals mee. Ik begin nu een beetje te begrijpen wat mijn omgeving doormaakt wanneer ik zing. Na het geweldige concert van Ed Sheeran ben ik doorgereisd naar het koloniale dorpje Villa de Leyva wat midden tussen de bergen ligt. Op één van deze bergen staat een groot jezus beeld en hier zijn we op zondagochtend naartoe gelopen. Door de hoogte was het een pittige uitdaging. Bijna boven werden we verrast door ongeveer 100 man, jong en oud, wat naar beneden kwam lopen. Één van de mannen dacht geld aan ons te kunnen verdienen en bood bier te koop aan. Een beetje te vroeg zo vlak na ons ontbijt! Het bleek dat ze elke zondag de kerkdienst hierboven houden. Aangezien het nog best een klim naar boven is stond de brandweer met een brancard ook paraat.
Villa de Leyva is een eenvoudig en rustig dorp. Een fijne plek om te zijn. Een ander dorp wat ik graag wilde bezoeken was Barichara. Een flinke busreis van zeven uur via San Gil stond mij te wachten. Gelukkig waren de uitzichten vanuit de bus ook dit keer weer prachtig. Vlak voordat we een nationaal park in reden trok het helemaal dicht en begon het te regenen maar op het moment dat we bij de canyon aankwamen trokken de wolken weer op en kon ik genieten van het uitzicht. In San Gil moest ik in de wachtruimte voor het loket wachten op de bus naar Barichara. Deze zou over 10 minuten vertrekken. Het is hier redelijk normaal dat het vervoer hier niet stipt op tijd vertrekt dus dat er na 10 minuten nog geen bus was vond ik niet raar. Opeens komt er een taxichauffeur naar het loket gerend. Hij praat even met het meisje achter het loket en komt dan op mij af gerend. Kom, kom! Je moet met de bus naar Barichara, ik breng je naar de bus. Voordat ik het door heb ligt mijn tas al in de taxi en stap ik er ook bij in. We scheuren als een malle weg en als ik vraag hoe en wat legt hij uit dat hij mij naar de bus brengt. Even later stoppen we langs de kant van de weg en belt hij waar we staan. Nog geen halve minuut later komt de bus eraan en stopt. De taxichauffeur gooit mijn tas achterin de bus en hij krijgt betaald door de buschauffeur. Ik denk dat ze mij vergeten waren dus schakelden ze een taxi in. Dat is nog eens service!
Barichara is een prachtig oud en stil dorp. Zo stil dat ik er op mijn eerste dag maar een stuk of 10 mensen ben tegengekomen. Naast dat Barichara oud is staat het ook bekend om de Camino Real. Een vijf kilometer lang keienpad richting Guane. Deze wandeling duurde bijna twee uur en was echt geweldig!! Het pad liep door de bergen en tijdens deze wandeling ben ik maar één persoon tegengekomen. Het enige wat ik hoorde waren de vele krekels, boomkikkers en vogels en het enige wat ik zag waren geweldige vergezichten. Dit was een super wandeling!Aangekomen in Guane zag je op een enkele dwalende toerist na helemaal niemand. Het voelt heel bijzonder om ook op plekken te komen waar niet veel mensen komen.
Vroeger hoorden mijn zus en ik dat het lekker was om mieren te eten. We regelden een vuurtje en 'roosterden' de mieren en aten ze op. Ieuw! zal je nu vast denken. Maar zo gek waren we dus niet want hier zijn de dikbilmieren een ware delicatesse en deze worden dan ook overal aangeboden. Het lijkt mij nu echt helemaal niks meer om mieren te eten dus ik heb ze hier niet geproefd!
Na deze dagen in de rustige bergdorpjes  was het tijd voor een paar dagen rondom de caribische kust en het Tayrona Park. De bus zet je af langs de kant van de weg en daar spring je achterop een brommer die je naar het hostel brengt. Goed vasthouden want terwijl de brommerrijder een ijsje eet zoeven we over een hobbelig zandpad met overal keien. Een paar nachtjes aan de jungle kant en een paar nachtjes aan het strand zijn een mooie afsluiting van weer een geweldige reis door het prachtige continent Zuid Amerika!

Hasta luego!

  • 14 Juni 2017 - 21:59

    Ella:

    Geweldig!!! En nu weer lekker naar huis!

  • 15 Juni 2017 - 12:31

    Ria:

    Hoi Peet,
    Mooi verhaal vanuit de hangmat!!
    Goede reis terug.
    Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Colombia, Santa Marta

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 982
Totaal aantal bezoekers 49950

Voorgaande reizen:

15 November 2018 - 22 November 2018

Tenerife

23 Mei 2017 - 16 Juni 2017

Colombia

03 September 2015 - 03 Oktober 2015

Costa Rica & Nicaragua!

08 Juni 2012 - 30 Juni 2012

Exploring Ecuador and the Galapagos!

11 Januari 2011 - 10 Mei 2011

Zuid Amerika

19 Februari 2008 - 06 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: